Köpvillkor

Köpvillkor Posterland.se

 

Dessa villkor gäller mellan dig som beställare (kund) och oss som säljare (Posterland AB orgnr: 559274-1549).

Allmänt

Posterland säljer endast till personer över 18 år samt organisationer / företag. Vi förbehåller oss också rätten att neka eller ändra i din beställning. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

En orderbekräftelse skickas ut via e-post när du slutfört din beställning. Där finner du uppgifter om beställningens innehåll. Om något är fel med beställningen, kontakta vår kundtjänst omgående.

 

Beställning och avtalspart

Alla ordinarie beställningar sker via vår hemsida, www.posterland.se. Personen som lägger beställningen med sitt personnummer anser vi vara avtalsbunden part. Beställer man från en organisation eller ett företag utgår vi från att personen som genomför beställningen har fullmakt för organisationen och att denna organisation är avtalsbunden part. 

När du accepterar Villkoren förbinder Du dig därmed att följa dessa i sin helhet, samt du godkänner även att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Posterlands integritetspolicy.

 

Pris och betalning

Vid beställning gäller de priser som anges på hemsidan. Prisuppgifter anges i svenska kronor och är inkl moms. Priser inkluderar ej betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat.

Betalning väljs på hemsidan bland de betalningsalternativ som presenteras. Om fakturabetalning eller delbetalning väljs kan vi eller våra samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta.

 

Erbjudanden och kampanjer

Posterland kan utan förvarning när som helst ändra i sina priser och kampanjer på produkterna på hemsidan. Både vad det gäller priser på produkter men även gällande frakter och betalningssätt. De flesta av dessa kampanjer är tidsbegränsad och kan tillkomma och dras ifrån när som helst utan förvarning.

 

Leverans 

Normalt levereras varor inom det antal arbetsdagar som anges på hemsidan.

Förväntad leveranstid av varan framgår på produktsidan, i kassan men även på orderbekräftelsen. Om en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och inte annat särskilt avtalats, samt att den sena leveransen inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet.

För paket som ska hämtas upp hos ombud ska Du göra detta inom tiden som anges i aviseringen. Normalt ska paket hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du kommer få en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post eller via mobil SMS eller telefonsamtal. I det fall då Du inte hämtar ut paketet har Posterland rätt att debitera dig en avgift på 189 kr.

Om du som kund upptäcker att en försändelse är synligt transportskadad bör detta reklameras omedelbart till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig snarast möjligt till info@posterland.se

Som avsändare kommer det stå antingen Posterland eller Brandvillage (vår logistikpartner).

 

Ångerrätt

Vid köp av varor på Posterland.se gäller lagstadgad 14 dagars ångerrätt. Du har därmed rätt att ångra ditt köp förutsatt att du meddelar Posterland detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot varan som beställts (ångerfristen).

Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Detta gäller exempelvis på ramar i sitt emballage. Rätten att ångra sig upphör  alltså när öppnar den skyddande förpackningen runt en ram.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Posterland att du vill göra en retur och på vilka varor. Skicka ett mail till info@posterland.se och ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Du kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se).

I det fall där du utnyttjar ångerrätten betalar du returfrakten och du ansvarar även för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Från det datumet då Posterland mottagit ditt meddelande att du önskar göra en retur har du 30 dagar på dig att skicka varan till oss. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.

Vid returer betalar Posterland tillbaka beloppet som du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Om du returnerar del av order återbetalas ej leveranskostnaden. Om du hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper och på så sätt orsakat någon form av skada, har Posterland rätt att dra av en summa från summan som återbetalas, motsvarande värdeminskningen på de returnerade varorna.

Posterland betalar snarast tillbaka beloppet, allra senast inom 14 dagar från det datum då vi fick tillbaka varorna om vi även tagit del av information att ångerrätten vill åberopas.

 

Garanti & reklamation

Du har 2 års reklamationsrätt på varor inköpta hos Posterland. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du fått en skadad vara ska du kontakta Posterland så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Enklast gör du detta genom vårt “Reklamationsformulär” eller  genom att maila bilder både på den/de skadade varorna och på det skadade paketet till info@posterland.se.

Posterland står returfrakten vid godkända reklamationer.

Då reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Posterland att kompensera dig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Posterland förbehåller sig rätten att neka en reklamation i det fall det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Posterland följer strikt riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden vid reklamationer, se www.arn.se. Mer information finns att läsa på www.konsumentverket.se 

Returer

Önskar du returnera en vara fyller du i vårt formulär för returer / reklamationer som du hittar här. Vi skickar dig sedan en retursedel. Det är du som kund som betalar eventuell returfrakt om inget annat anges. Du kan också maila till info@posterland.se

Du som konsument/köpare betalar eventuella returkostnader i de fall du som konsument utnyttjar eventuell ångerrätt.

Posterland betalar eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt när reklamation har godkänts.

 

Tvist och tillämplig lag

Lösning på tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Posterlands kundtjänst.Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Posterlands kundtjänst, har du som. Posterland följer beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa villkor ska tolkas enligt svensk lag och avgöras i svensk allmän domstol. 

Övrig information

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

 

Ändring av köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att utan förvarning ändra våra villkor. Läs mer om våra allmänna  villkor  här.

Företagsinformation:

Posterland AB
Lilla Nygatan 7
211 38  Malmö

Organisationsnummer: 559274-1549

 

Senast uppdaterade: 2020-10-11